ایین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر ، اسناد و مدارک و روش های نگهداری انها اعم از ماشینی ( مکانیزه ) و دستی و نونه اظهار نامه مالیاتی و نیز نحوه ارائه انها برای رسیدگی و تشخیص درامد مشمول مالیات
( موضوع ماده 95 اصلاحیه مورخ 31/4/1395 ق.م.م )
فصل اول :
ماده 1- در این ایین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح ذیل ، به کار می روند :
سازمان : سازمان امور مالیاتی کشور .
قانون : قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1366 و اصلاحیه های بعدی ان .
دفتر روزنامه : دفتر روزنامه دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی و محاسباتی با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت ، اصول و ضوابط و استاندارد های حسابداری ، در ان ثبت می گردد . دفتر مذکور می تواند به صورت دستی یا ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) باشد .
دفتر کل : دفتری است که عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه بر حسب سرفصل یا کد گذاری حساب ها در صفحات مخصوص ان ثبت می شود به ترتیبی که تنظیم صورت های مالی لازم از ان امکان پذیر باشد . دفتر مذکور می تواند به صورت دستی یا ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) باشد .
دفتر روزنامه و کل مشترک : دفتری است که دارای ستون هایی برای سرفصل حساب های متفاوت باشد ، به طوری که اشخاص حقوقی و حقیقی با ثبت و نگهداری دفتر مذکور بر طبق اصول و ضوابط و استاندارد های حسابداری ، بتواند نتایج عملیات خودرا از ان استخراج و صورت های مالی لازم را تهیه نمایند .
دفتر معین : دفتری است دستی یا ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) که برای تفکیک و مجزا ساختن هریک از حساب های دفتر کل بر حسب مقتضیات و شرایط حساب ممکن است نگهداری شود . کارت های حساب در حکم دفاتر معین است .
سایر دفاتر : دفاتری که به استناد مقررات مربوط از جمله قانون محاسبات عمومی و قانون شهرداری ها به عنوان دفاتر مورد استفاده قرار می گیرند .
اظهار نامه مالیاتی : اظهار نامه مالیاتی فرمی است به منظور اظهار درامد ها ، هزینه ها ، دارایی ها ، بدهی ها ، سرمایه ، معافیت ها ، درامد مشمول مالیات ، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم ، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه هایی که توسط سازمان ، تهیه و اعلام می شود .
سند حسابداری : فرمی است کاغذی یا ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) که یک یا چند رویداد مالی و محاسباتی طبق اصول و ضوابط حسابداری دران ثبت و حاوی تجزیه حساب ها و توضیحات مربوط متکی به مدارک بوده و با تایید اشخاص مجاز ، قابل ثبت در دفاتر می باشد .
مدارک حساب : عبارت از مستنداتی است دستی یا ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) که بیانگر وقوع یک یا چند فعالیت یا رویداد مالی یا محاسباتی بوده و اسناد حسابداری یا دفاتر بر مبنای انها تنظیم و تحریر می گردد .
صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمات : فرمی است که در موارد فروش کالا یا ارائه خدمات به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی و یا توسط سامانه صندوق فروش ( صندوق ماشینی (مکانیزه ) فروش ) صادر می گردد .
سامانه صندوق فروش ( صندوق ماشینی ( مکانیزه ) فروش ) : پایانه ای است شامل سخت افزار و نرم افزار با امکان اتصال به سامانه سازمان ، که قابلیت لازم از قبیل ، ثبت خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه ها را حسب نوع و اندازه فعالیت واحد کسب و کار دارد .
مصرف کننده نهایی : شخص حقیقی است که کالا و خدمات را متناسب با نیاز خود برای مصارف شخصی خریداری کند و از ان برای عرضه کالا ها و خدمات به دیگران استفاده ننماید .
فصل دوم : گروه بندی مودیان صاحبان مشاغل
ماده 2- صاحبان مشاغل بر اساس شاخص ها و معیارهایی از قبیل نوع و یا حجم فعالیت به شرح ذیل گروه بندی می شوند :
1-گروه اول
2-گروه دوم
3-گروه سوم
الف-حجم فعالیت
گروه |
شرح |
اول |
مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درامد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق اخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد ، هر کدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد و بیشتر باشد . |
دوم |
مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درامد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق اخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد سال 1391 و به بعد که تا تاریخ دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد ، هر کدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد . |
سوم |
مودیانی که در گروه های اول و دوم قرار نمی گیرند ، جزء گروه سوم محسوب می شوند . |
تبصره 1-در مواردی که صرفا ارائه خدمات باشد ، 50% مبالغ تعیین شده ملاک عمل می باشد .
تبصره 2- در مشارکت مدنی جمع مبلغ فروش کالا و خدمات و یا درامد مشمول مالیات قطعی شده کلیه شرکا ملاک عمل می باشد .
تبصره 3- مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل بر اساس فعالیت مودی در سال قبل می باشد .
ب-نوع فعالیت
اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت موضوع بند الف فوق ، از لحاظ تکالیف موضوع این ایین نامه جز ء مودیان گروه اول محسوب می شوند .
1-دارندگان کارت بازرگانی ( وارد کنندگان و صادر کنندگان )
2-صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط :
3-صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر :
4-صاحبان بیمارستان ها ، زایشگاه ها ، کلینک های تخصصی :
5-صاحبان مشاغل صرافی :
6-فروشگاههای زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط :
تبصره 1-مودیان مالیاتی که در هر گروه قرار می گیرند ، تا سه سال بعد ، از نظر انجام تکالیف قانونی در طبقات پائین تر قرار نخواهند گرفت .
تبصره 2-در دو سال اول شروع فعالیت صاحبان مشاغل به استثنای مودیانی که بر اساس نوع فعالیت در گروه اول قرار می گیرند ، انتخاب روه و انجام تکالیف قانونی مربوط به انتخاب مودی خواهد بود .
تبصره 3- صاحبان مشاغلی که در گروه های دوم یا سوم قرار می گیرند ، می توانند در هر سال مالیاتی نسبت به انجام تکالیف گروه بالاتر اقدام نمایند . در این صورت مکلف به رعایت مقررات مربوط خواهند بود .
فصل سوم – اظهار نامه مالیاتی و نحوه ارائه ان
ماده 3-فرم اظهار نامه های مالیاتی برای صاحبان مشاغل موضوع این ایین نامه برای هریک از گروه های اول ، دوم و سوم باید حداقل شامل موارد زیر باشد :
گروه اول :
1-اطلاعات هویتی :
1-1-اطلاعات هویتی و مکانی :
2-1- مجوزهای فعالیت اقتصادی
2- درامد مشمول مالیات ، بخشودگی های مالیاتی ، معافیت های قانونی و مالیات متعلق :
3-موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره .
4-واردات و صادرات کالاها و خدمات .
5-صورت حساب سود و زیان
6-ترازنامه .
7-اطلاعات شرکا
8-اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی .
گروه دوم :
1-اطلاعات هویتی :
1-1-اطلاعات هویتی و مکانی :
2-1- مجوزهای فعالیت اقتصادی
2- درامد مشمول مالیات ، بخشودگی های مالیاتی ، معافیت های قانونی و مالیات متعلق :
3-موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره .
4-صورت درامد و هزینه ( اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه های مربوط ) .
5-اطلاعات اموال و دارایی ها مربوط به فعالیت شغلی
6-اطلاعات شرکا
7-اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی
گروه سوم :
1-اطلاعات هویتی :
1-1-اطلاعات هویتی و مکانی :
2-1- مجوزهای فعالیت اقتصادی
2- درامد مشمول مالیات ، بخشودگی های مالیاتی ، معافیت های قانونی و مالیات متعلق :
1-2-خلاصه درامد و هزینه ( اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه های مربوط ) .
2-2-اطلاعات شرکا
3-2--اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شغلی
تبصره : در مواردی که هریک از اقلام اطلاعاتی فرم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل برای هریک از مودیان فاقد موضوعیت باشد ، عدم تکمیل ان خللی به اعتبار اظهارنامه وارد نخواهد کرد .
ماده 4- مودیان موضوع این ایین نامه مکلف اند اظهارنامه مالیاتی خودرا برای هر سال مالیاتی ( به صورت انفرادی یا مشارکت ) در موعد مقرر قانونی به صورت الکترونیکی از طریق درگاه های الکترونیکی سازمان تسلیم نمایند . سازمان می تواند در مواردی که مقتضی بداند تسلیم اظهارنامه غیر الکترونیکی را بپذیرد .
تبصره : تسلیم اظهارنامه در اجرای ماده 178 ق.م.م مورد پذیرش می باشد .
فصل چهارم : مشخصات دفاتر :
ماده 5- انواع دفاتر موضوع این ایین نامه عبارتند از :
1-دفتر روزنامه .
2-دفتر کل .
3-دفتر روزنامه و کل مشترک .
4-دفتر معین
5-سایر دفاتر .
فصل پنجم – تکالیف مودیان در خصوص نگهداری دفاتر و یا اسناد و مدارک
ماده 6- مقررات مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک :
الف-صاحبان مشاغلی که در گروه اول قرار می گیرند و کلیه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل یا سایر دفاتر حسب مورد دستی یا ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) متکی به اسناد و مدارک با رعایت موارد زیر می باشند :
1-رویدادهای مالی باید بر اساس استاندارد های حسابداری و روزانه به ترتیب تاریخ وقوع ودر دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل گردد .
2-مودیانی که دفاتر دستی نگهداری می نمایند ، مکلفند برای هرسال مالیاتی فقط از دفاتری که طی سال مالیاتی قبل نزد مراجع قانونی ذی ربط ثبت شده استفاده نمایند . در مواردی که دفاتر ثبت شده مذکور در هر سال برای ثبت عملیات مالی مودیان تا پایان سال مالیاتی کفایت ننماید ، مجاز به استفاده از دفاتر ثبت شده طی همان سال می باشند .
3-مودیان برای استفاده از سیستم الکترونیکی ( نرم افزار ) جهت ثبت رویداد های مالی خود ، مکلفند از نرم افزارهای مورد قبول که دارای ویژگی ها ، معیارها و ضوابط اعلامی سازمان باشد ، استفاده نمایند . سازمان موظف است ویژگی ها ، معیارها و ضوابط اعلامی که نرم افزار باید دارا باشد را اعلان عمومی کند .
1-3-استفاده از نرم افزارهای قبلی تا مدت سه سال پس از لازم الاجرا شدن اصلاحیه قانون ( 1/1/1395 ) مجاز خواهد بود .
استفاده از نرم افزار های مذکور بعد از مهلت فوق الذکر منوط به مطابقت ان به ویژگی ها ، معیار ها و ضوابط اعلامی از سوی سازمان است
مودیان مکلفند تا قبل از مطابقت نرم افزار مورد استفاده با ویژگی ها ، معیارها و ضوابط اعلامی از سوی سازمان ، حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل کنند .
در اجرای این بند سازمان می تواند به منظور بررسی انجام وظایف محوله از ظرفیت علمی و تخصصی اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی استفاده نماید .
4-نگهداری دفتر روزنامه واحد برای ثبت کلیه عملیات و یا دفاتر روزنامه متعدد برای هر بخش از عملیات مجاز است .
5-اشتباه در شماره گذاری صفحات و هم چنین اشتباهات ناشی از ثبت دفاتر در مراجع قانونی ذی ربط در صورت احراز ، خللی به اعتبار دفاتر وارد نخواهد کرد .
6-نوشتن دفاتر با وسایلی که به سهولت قابل محو است ( مانند مواد گرافیت ) در دفاتر دستی ممنوع است .
7-دفاتر و اسناد حسابداری می بایست بر اساس واحد پول رایج کشور و همچنین به زبان فارسی تحریر گردد .
8-در مواردی که دفاتر موضوع این ایین نامه توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی و یا به عللی خارج از اختیار مودی از دسترس مودی خارج شود و صاحب دفاتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف دو ماه دفاتر جدید ثبت و عملیات ان مدت را در دفاتر جدید تحریر کند ، تاخیر تحریر عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد .
9-تاخیر تحریر دفاتر در مورد اشخاص حقوقی جدید التاسیس از تاریخ ثبت شخص حقوقی ودر مورد سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا دو ماه مجاز خواهد بود .
10-اشخاصی که دارای شعبه هستند مکلفند با توجه به روش های حسابداری مورد عمل خلاصه عملیات شعبه و یا شعب خودرا در صورتی که دارای دفاتر ثبت شده باشند ، لااقل سالی یکبار ( تا قبل از بستن حساب ها ) و در غیر این صورت عملیات هر ماه را تا پایان ماه بعد در دفاتر مرکز ثبت کنند .
11-ثبت دفاتر ضمن سال مالی مشروط بر اینکه تا تاریخ ثبت هیچ گونه فعالیت مالی و پولی صورت نگرفته باشد ، مجاز است .
12-ارائه دفاتر سفید و نانویس ، در حکم عدم ارائه دفاتر محسوب می شود .
13-مودیان مکلف به نگهداری دفاتر ، نسبت به نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک اقدام و در صورت درخواست اداره امور مالیاتی ارائه نمایند. در مورد نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک به صورت ماشینی اطلاعات باید به همان قالبی ( فرمتی ) که تولید ، ارسال و یا دریافت شده ، نگهداری شود .
ب-صاحبان مشاغلی که در گروه دوم قرار می گیرند مکلف اند برای هریال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درامدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درامدها و اسناد خرید کالا ، و خدمات و سایر اسناد هزینه های انجام شده را نگهداری و خلاصه درامد و هزینه سالانه خود به شرح فرم پیوست (2) بر اساس ان تنظیم نمایند .
ت-مودیانی که رویدادهای مالی خودرا به صورت ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) ثبت و نگهداری می نمایند ( به استثنای مودیان گروه اول ) ، نیازی به ارائه دفاتر به صورت دستی ندارند ، نگهداری اسناد و مدارک حساب به صورت ماشینی یا دستی الزامی است .
فصل ششم – تکالیف صاحبان مشاغلی که از سامانه صندوق فروش ( صندوق ماشینی ( مکانیزه ) فروش ) استفاده می نمایند :
ماده 7- صاحبان مشاغلی که نسبت به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش ( صندوق ماشینی ( مکانیزه ) فروش ) اقدام می نمایند در صورت رعایت ایین نامه موضوع تبصره (2) ماده 169 ق.م.م در نگهداری و ارائه اطلاعات مربوط ، تکلیفی برای نگهداری دفاتر موضوع این ایین نامه نخواهند داشت ، اشخاص حقوقی مشمول حکم این ماده نمی باشند .
فصل هفتم : صورت حساب فروش و نحوه صدور و ارائه ان
ماده 8- مودیان موضوع این ماده باید در موارد فروش کالا و با ارائه خدمات صورتحساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند :
1-صورتحساب نوع اول باید دارای شماره سریال چاپی یا ماشینی حسب مورد ، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام ، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی ، شماره اقتصادی ، نشانی کامل . کد پستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده ، مقدار و مبلغ ان باشد .
تبصره : در صورت فروش به مصرف کننده نهایی درج مشخصات خریدار از نظر این ایین نامه الزامی نمی باشد .
2-صورتحساب نوع دوم که صرفا در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش ( صندوق ماشینی ( مکانیزه ) فروش صادر می شود باید دارای شماره سریال ماشینی ، تاریخ و حداقل ، در بر گیرنده اطلاعات هویتی شامل نام ، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی ، شماره اقتصادی ، نشانی کامل . کد پستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده ، مقدار و مبلغ ان باشد .
در مورد بند های (1) و (2) فوق تا زمانیکه شماره اقتصادی صادر نشده است درج شماره یا شناسه ملی در صورتحساب الزامی است .
فصل هشتم – سایر مقررات
ماده 9- تغییر روش نگهداری دفاتر ، اسناد حسابداری از ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی حسب مورد مجاز نخواهد بود .
ماده 10-هریک از دفاتر می تواند به صورت ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) و دستی نگهداری شود و مودیانی که از هریک از روش های فوق استفاده می نمایند مکلف به رعایت الزامات مربوط طبق این ایین نامه در هریک از روش های مذکور حسب مورد می باشند .
ماده 11-سازمان می تواند تمام یا برخی از مودیان موضوع این ایین نامه را طبق اعلام کتبی به مودی ذیربط حداکثر تا شش ماه پس از پایان هر سال مالیاتی جهت اجرا از ابتدای سال مالی بعد به نگهداری دفاتر و اسناد حسابداری به صورت ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) مکلف نماید .
ماده 12- اشخاصی که دفاتر و اسناد حسابداری خودرا به صورت ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) نگهداری می نمایند مکلف اند حسب درخواست کتبی ماموران مالیاتی ذی ربط ، هنگام رسیدگی ضمن ارائه دستورالعمل نحوه کار با نرم افزار مالی و حسابداری مربوط ، رمز دسترس لازم به اطلاعات نرم افزار را ارائه نمایند ، در غیر این صورت در حکم عدم تسلیم دفاتر خواهد بود .
ماده 13- مودیانی که از دفاتر و اسناد حسابداری ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) استفاده می نمایند مکلف اند حسب درخواست کتبی ماموران مالیاتی ذی ربط ، اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی را در لوح فشرده ، به ماموران یاد شده ارائه نمایند .
ماده 14- مودیانی که از دفاتر و اسناد حسابداری استفاده می نمایند مکلف اند حسب درخواست کتبی ماموران مالیاتی ذی ربط دفاتر و اسناد و مدارک را برای رسیدگی به ماموران مالیاتی یاد شده ارائه نمایند .
فصل نهم : نحوه ارائه دفاتر و اسناد و مدارک
ماده 15- دفاتر ، صورت درامد و هزینه ماهانه ، خلاصه درامد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد یا درخواست کتبی اداره امور مالیاتی و یا گروه رسیدگی در روز و محل تعیین شده در برگ درخواست ارائه دفاتر و یا اسناد و مدارک ( محل اقامتگاه قانونی مودی و یا محلی که قبلا به صورت مکتوب به اداره امور مالیاتی اعلام شده است و یا محل اداره امور مالیاتی حسب مورد با توجه به نوع حسابرسی مالیاتی ) تحویل و توسط اداره امور مالیاتی صورت مجلس می گردد .
فصل دهم : موارد رد دفاتر
ماده 16- تخلف از تکالیف مقرر در این ایین نامه در موارد زیر موجب رد دفاتر می باشد :
1-در صورتی که دفاتر ارائه شده نزد مراجع ذی ربط به ثبت نرسیده باشد یا فاقد یک یا چند برگ باشد .
2-عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز .
3-تاخیر تحریر دفاتر روزنامه بیش از 15 روز و تاخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مندرج در ایین نامه
4-عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات این ایین نامه .
5-در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مودی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تایید بالاترین مسئول اداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد .
6- عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی با اطلاعات موجود در سیستم های ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) ، در مورد اشخاصی که از سیستم های مذکور استفاده می نمایند .
7-جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در دفتر روزنامه .
8-عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت شده اعم از تحریر شده و نانویس .
9- تغییر نرم افزار حسابداری مورد استفاده در طی سال مالیاتی بدون اطلاع قبلی اداره امور مالیاتی ذی ربط .
10-تغییر روش نگهداری دفاتر ، اسناد حسابداری از ماشینی ( مکانیزه – الکترونیکی ) به دستی و بالعکس طی سال مالیاتی یا دوره مالی .
11-تحریر دفاتر به غیر از پول رایج کشور و زبان فارسی .
12-حذف برخی از عملیات در دفاتر الکترونیکی .
تبصره – در مورد بند 7 این ماده چنانچه سقید ماندن جهت ثبت تراز افتتاحی باشد موجب رد دفاتر نخواهد بود و هم چنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر در اخر هر روز یا هر هفته یا هر ماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف بوده و قسمت سفید مانده با خط بسته شود ، به اعتبار دفتر خللی وارد نمی اورد .
ماده 17- هیات سه نفری حسابرسان بند 3 ماده 97 ق.م.م ( اصلاحیه مورخ 27/1/1380) ، در صورتی که با توجه به دلایل توجیهی مودی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استاندارد های حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر ، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی نماید ، مکلف است نظر خودرا مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند .
تبصره – در اجرای مقررات تبصره ماده 97 ق.م.م ( تصلاحیه مورخ 27/11/1380) ، مفاد این فصل به مدت سه سال ( عملکرد سال 1395 لغایت 1397 ) و صرفا در ادارات امور مالیاتی که طرح جامع مالیاتی به صورت کامل اجرا نشده است ، جاری می باشد .
این ایین نامه در اجرای ماده 97 ق.م.م مصوب 31/4/1394 به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور در 10 فصل و 17 ماده و 10 تبصره به تصویب و مقررات ان از 1/1/1395 لازم الاجرا بوده و نسبت به اشخاص حقوقی که سال مالی انها با سال شمسی منطبق نباشد ، در مورد سال مالی که از 1/1/1395 به بعد اغاز می گردد جاری بوده و نسبت به سال مالی قبل از ان مفاد ایین نامه قبلی مجری می باشد .